NIP

Ik interviewde Maaike & Marloes. Na het ooit doen van een meerdaagse wijncursus besloten zij: Dit kan makkelijker! Met hun zelf ontworpen wijnkit wordt iedereen in no-time een kenner.

Maaike: ‘2 jaar geleden hebben we met 10 vrienden een wijncursus gedaan. Vaak bestaat zo’n cursus uit 7 lessen en kost aardig wat geld. Is er geen compactere versie van dachten wij. Nederlanders weten zo weinig van wijn, daar is wel wat te winnen! En zo ontstond het idee al snel. We zijn dit idee gaan uitwerken en hebben al die vrienden gevraagd wat ze nog hebben onthouden uit de wijncursus. Die informatie hebben we daarna uitgewerkt met een vinoloog om onze kennis verder uit te breiden. Deze kennis hebben we op een leuke en eenvoudige manier verpakt.

NIP_M&M

Kun je wat vertellen over je doelgroep?
‘Die is heel verschillend. We merken tot nu toe dat het toch vrij veel mannen zijn die het kopen. Leeftijden lopen flink uiteen. Zowel jong en oud genieten graag van een mooie wijn. Ook wordt het vaak als cadeau gegeven. Het ideale is dat de wijnkit voor 2 personen te gebruiken is, zo heeft de ‘gever’ soms zelf ook geluk.’
Voor veel mensen is het gebruiken van NIP al genoeg. Samen met vrienden of vriendinnen op de bank met de wijnkit en blokjes kaas zou het ideale plaatje kunnen zijn. Voor anderen verlaagt het de drempel om uiteindelijk toch een wijncursus te gaan volgen.

Wat is jullie kracht?
Maaike: ‘Dat we op een leuke en begrijpelijke manier een wijnproeverij in de markt hebben gezet. Eigenlijk hebben we een probleem dat we met de wijncursus zelf hebben ervaren nu uitgewerkt en makkelijker gemaakt. Door onze grafische achtergrond hebben we meteen alles tot in de puntjes uitgewerkt en is de wijnkit compleet en mooi vormgegeven.

Wat is jullie achtergrond?
‘Beide hebben we in Rotterdam aan de kunstacademie gestudeerd. Maaike is meer conceptgericht en Marloes doet de grafische kant. Ook werken we hiernaast nog als freelancer in de creatieve branche. ‘

Waar komt jullie ondernemersdrift vandaan?
‘We zijn allebei heel erg eigenwijs. Dat is nou eenmaal de mentaliteit die je ook moet hebben. Je verzint een concept en wil het ook echt gaan realiseren. We zien gewoon de uitdaging in plaats van de negatieve dingen die het soms met zich mee kan brengen. Ook werken we liever aan iets wat we zelf leuk vinden in plaats van een eentonige kantoorbaan. ‘

Hebben jullie nog meer plannen voor de toekomst?
‘Momenteel hebben we alleen een kit voor witte en rode wijn. We zijn aan het brainstormen om eventueel ook met andere dranken te gaan werken. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten Whiskey.
We willen heel Nederland bereiken en meer verkooppunten krijgen verspreid door het land. Ook gaan we de wijnkit vertalen zodat we hem ook in de rest van Europa kunnen uitbrengen.’

Waar kunnen we de wijnkit al kopen?
‘We zijn begonnen met de webshop, dit ging al best goed. De eerste winkel waar we binnen zijn gelopen was KOEKWAUS in Den Bosch, dat was ons eerste verkooppunt. Een belangrijk moment was toen de Bijenkorf ons mailde naar aanleiding van een artikel op culy.nl. Onze wijnkit was in december in 7 filialen te koop. Eigenlijk deden we aan sales nog heel weinig, maar het balletje ging steeds sneller rollen.


nipkit2

Omschrijf jullie werkweek eens.
‘We werken vier dagen in de week in ons anti-kraak kantoortje. Hier houden we voornamelijk de Social Media bij. Op onze Facebookpagina staan vaak tips en leuke weetjes over wijn. Daarnaast zijn we bezig met de saleslijsten en denken we na over evenementen zoals bijvoorbeeld laatst valentijnsdag waar we op kunnen inspelen. ‘

Wanneer hebben jullie een leuke werkdag?
Marloes: ‘Als we langs winkels gaan waar we eventueel willen gaan liggen krijgen we veel positieve reacties en energie. Natuurlijk zijn de verdiensten belangrijk voor je bestaan maar ik haal het meeste uit de leuke reacties om me heen.’
Maaike: ‘Als de dingen waar je naartoe werkt slagen of dat het na een beetje moeite toch weer op zijn pootjes terecht komt dan geeft dat een kick. Ook kan ik blij worden van een mailtje als iemand enorm blij is met de wijnkit. En niet te vergeten een goede werklunch!’

Wie zouden jullie graag de wijnkit willen laten uitproberen?
Maaike: ‘Linda de Mol! Onze wijnkit in de brievenbus is toch een stuk gezelliger dan zo’n dreigbrief.’ Marloes: ‘Ik heb altijd al gezegd dat we ooit eens in dat blad komen, kijk maar naar die van afgelopen maand!’

Hebben jullie nog een goede boodschap voor andere jongeren?
Maaike: ‘Je moet een goede visie hebben en daar helemaal achter staan. Zet je schouders eronder en ga ervoor! Probeer het glas altijd halfvol te zien. Als je alles als een gevaar ziet dan ga je de drempel niet over.’
Marloes: ‘Als je nergens aan begint kom je ook nergens terecht. Via via bereiken mensen jou en het balletje rolt vanzelf. Ben vooral ook niet bang om eens hulp te vragen. Veel ondernemers zaten vroeger in het zelfde schuitje en helpen je graag.’

‘En oja, het is SOH VEE NYOH BLAH en geen SAU VIE NYOH BLAH!’

nipkit

meer NIPpen? www.nip10.nl

of bekijk de Facebookpagina!

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *